عرضه اولیه استارتاپها در بورس چگونه است؟
اولین نماد استارتاپی که درج نماد شد و در سال جاری نیز زمزمههای عرضه اولیه آن به گوش میرسد، نماد تپسی است. علیرغم مصاحبههای مختلف درباره نزدیک بودن زمان عرضه اولیه تپسی این اتفاق تاکنون رخ نداده است و همین مسئله باعث شد تا گفتگویی را با میثم فدایی مدیرعامل محترم فرابورس داشته باشیم تا مشکلات و موانع موجود بر سر راه عرضه اولیه استارتاپها را مورد بررسی قرار دهیم و آخرین خبرها پیرامون عرضه اولیه استارتاپها را از ایشان جویا شویم.
استعلامات از مراکز مختلف سئوالاتی را ایجاد کرده بود میثم فدایی مدیر عامل فرابورس میثم فدایی مدیرعامل فرابورس درباره یکی از بندهای ضوابط پذیرش استارتاپها در بورس که تصویب شده است، سازمان بورس نکاتی را داشتند و با صحبتهایی که انجام شد این نکات برطرف و حل شد.
وی اظهار داشت: در این ضوابط یک مجموعه استعلامات از مراکز مختلف وجود داشت که باید به هر صورت انجام میشد. این استعلامات، چون اولین بار بود که انجام میشد، سئوالاتی را برای مراکز به وجود میآورد که از آن جمله میتوان به این سئوال که چرا و بر چه مبنای قانونی این استعلامات باید از این مراکز پیرامون این موضوع انجام شود؟ یا اینکه این مراکز چه پاسخی و در چه حدودی باید پاسخ بدهند، اشاره کرد.
مدیرعامل فرابورس ادامه داد: خوشبختانه این موارد حل شد و با این مراکز که باید استعلامات را پاسخ بدهند مفاهمهای را داشتیم. مدل عرضه مشخص شد
فدایی اظهار داشت: موضوع دیگر ارزش گذاری بود که جلساتی را با مراکز و اشخاص ذیربط برگزار کردیم و تقریبا به یک مفاهمه رسیدیم و مدل را مشخص کردیم. در خصوص مدل عرضه هم به این صورت است که درصدی از سهام به صندوقها عرضه میشود و کشف قیمت صورت میگیرد و با آن کشف قیمتی که گرفته است افزایش سرمایه از طریق صرف سهام انجام خواهد شد. یعنی مثل عرضه تجلی، منابع به داخل شرکت میرود و منابع عرضه از شرکت خارج نمیشود.
منبع : نبض فناوری